به گزارش خبرنگار ایبِنا، شبکه بانکی و پرداخت در آخرین روزهای سال میزبان حجم بسیار زیادی تراکنش در سراسر کشور است که همین مسئله باعث میشود تا در روزهای پایانی سال و در آستانه ایام نوروز تراکنشهای شاپرک و شتاب رشد چشمگیری داشته باشد و هر ساله رکوردهایی جدید ثبت شود؛ با توجه به تاکید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش و ارائه بدون وقفه خدمات بانکداری الکترونیکی در آخرین روزهای سال و ایام نوروز بهینه سازی و افزایش ظرفیت سامانههای بانکی از جمله شتاب و شاپرک در دستور کار شرکت شاپرک و خدمات انفورماتیک قرار دارد و بر همین اساس نیز ظرفیتهای لازم برای ارائه خدمات بانکی بدون هیچ مشکلی، با کیفیت بالاتر نسبت به سال گذشته با هماهنگی بانکها و شرکتهای پرداخت الکترونیک آماده و عملیاتی شده است.
با توجه به این که حجم تراکنش بسیار بالایی در سال گذشته در شبکه پرداخت به ثبت رسید، آمار حاکی از آن است که تراکنش ناموفق و تاخیر در انجام تراکنشها یک مسئله نسبتا مرسوم بوده که شبکه پرداخت و بانکی از سال گذشته تا به امروز برای ارتقا زیرساختها و حل این مشکل برنامه ریزی کرده تا در آخرین روزهای سال ۹۷ و در ایام نوروز ۹۸ مردم در سراسر کشور بتوانند با سرعت و امنیت بالا از خدمات پرداخت و بانکی استفاده کنند.لازم به ذکر است که بر اساس آمار امسال تراکنشهای شتاب و شاپرک بالغ بر ۲۰ تا ۳۵ درصد در آخرین روزهای سال رشد پیدا میکند وانتظار میرود تا بالغ بر ۴۷۰ میلیون تراکنش بانکی شتاب و شاپرکی در شلوغترین روز صنعت پرداخت و در روزهای آتی رقم بخورد که رقم بسیار چشمگیری به شمار میرود.
امسال هیچ تراکنشی در روزهای پایانی سال در صف نمیماند/ انجام تراکنش در ۵ تا ۱۰ ثانیه
محمدرضا عباسی، مدیر نظارت بر شبکه شرکت شاپرک در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان این که انتظار میرود در روزهای پایانی سال تراکنشهای بانکی در سامانههای شتاب و شاپرک نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشد، گفت: سال گذشته تراکنشها در روزهای پایانی سال رشد بسیار زیادی پیدا کرد و شرکت شاپرک با توجه به تجربه ایجاد شده در زمینه حجم بسیار زیاد تراکنش و رشد بسیار زیاد با توجه به دستور بانک مرکزی به منظور ارتقا سرویس، کاهش خطای شبکه و سرعت انجام تراکنشهای بانکی، جلساتی با حضور نمایندگان شرکتهایی که احتمال داشت دچار مشکلاتی شوند برگزار و اقدامات لازم در راستای ارتقا زیرساختهای فنی و عملیاتی انجام شده است.
وی با اشاره به این مسئله که امسال شهروندان هیچ مشکلی در انجام تراکنشها نخواهند داشت، تاکید کرد: در حال حاضر بهبودها و بهینه سازی لازم انجام شده و با توجه به اقدامات فنی و زیرساختی، خبر خوش برای مردم این است که امسال در روزهای پایانی سال و در ایام نوروز تراکنشهای بانکی در صف نخواهد ماند و تمامی درخواستهای تراکنش در ۵ تا ۱۰ ثانیه پاسخ داده میشود که کیفیت سرویس و سرعت را افزایش خواهد داد.
ظرفیت پاسخگویی شتاب و شاپرک بسیار بیشتر از حجم فعلی است
مدیر نظارت بر شبکه شرکت شاپرک در خصوص زیرساختهای شاپرک و شتاب خاطر نشان کرد: ظرفیت پاسخگویی شتاب و شاپرک بسیار بیشتر از حجم فعلی تراکنش در کشور است و این ظرفیت همواره افزایش پیدا میکند؛ بر همین اساس در این زمینه هیچ مشکلی وجود نداشته و در شاپرک و شتاب توانمند ساری های لازم وجود دارد.
تجهیزات جدید خریداری و سوئیچهای شبکه پرداخت بروزرسانی شد
عباسی خاطر نشان کرد: طبق روال هر ساله، در انتهای سال گذشته حجم بسیار بالای تراکنش انجام شد، شاپرک از شرکتها پیش بینی تراکنش از طریق ابزارهای مختلف از جمله تراکنشهای موبایلی و کارتخوان دریافت و به شرکت خدمات انفورماتیک ارسال کرد تا اقدامات لازم برای افزایش تراکنشها در سال جاری انجام شود بر همین اساس نیز تجهیزات جدید خریداری و عملیاتی و سوییچهای شبکه پرداخت نیز بهینه سازی شده است.