به گزارش ایبِنا، آفت صنعت پرداخت کشور پدیدهای با عنوان کارمزد خواهی است که در چند سال گذشته به دلیل رقابت ناسالم شرکتهای پرداخت ایجاد و توسعهیافته است.این معضل صنعت پرداخت کشور را از رشد و توسعه و افزایش کیفیت خدمات به دلیل عدم سودآوری لازم تا حدودی بازداشته است و خطر جدی در این صنعت بهحساب میآید که تمام بازیگران را متأثر کرده است. در چنین شرایطی یک شرکت پرداخت با قرار دادن کارمزد بر روی درگاههای پرداخت اینترنتی خود قدمی مثبت برای ریشهکن کردن این پدیده و رواج فرهنگ پرداخت کارمزد در قبال ارائه خدمات باکیفیت برداشته است.
فرید ستاره، مدیر تحقیق و توسعه پرداخت الکترونیک سامان در خصوص دریافت کارمزد از درگاههای پرداخت این شرکت، گفت: در ابتدای کار تمام درگاههای پرداخت این شرکت ازجمله کارتخوانهای فروشگاهی، درگاههای اینترنتی و موبایل دارای کارمزد با نرخهای متفاوتی بود، اما در سال ۸۹ به خاطر اتفاقاتی که در بازار این حوزه رخ داد سپ نیز به دلیل رقابت و از دست ندادن سهم بازار کارمزد روی درگاههای کارتخوان فروشگاهی و موبایل را برداشت اما درگاههای اینترنتی این شرکت تا سال ۹۱ دارای کارمزد بود که باروی کار آمدن شاپرک و تغییرات حاصل از آن، این کارمزد در سال ۹۱ برداشته شد.
وی اظهار داشت: کارمزدی که با حضور شاپرک به شرکتهای پرداخت درازای هر تراکنش پرداخت شد با رقابت ناسالم بین شرکتهایPSPبهتدریج صنعت را با ظهور پدیدهای با عنوان کارمزد خواهی مواجه کرد، بدین معنا که پذیرندگان بزرگ شروع به اخذ بخشی از کارمزد شاپرکی در قبال انتخاب و استفاده از درگاههای پرداخت یک شرکت PSP کردند.
ستاره خاطرنشان کرد: برخی از شرکتهای پرداخت به دلایل مختلف ازجمله توسعه بازار و نگهداشت مشتری به این پدیده دامن زدند تا کار بهجایی کشید که سودآوری این صنعت بهشدت با کاهش مواجه شد و اولین سؤال پذیرندگان از شرکتهای پرداخت برای استفاده از درگاههای پرداخت آن ها، درصد اختصاص کارمزد شاپرکی شد.
وی یادآور شد: این معضل سودآوری شرکتهای PSP را به حدی کاهش داده که آنها را از وظایف اصلی خود دور کرد و هزینه توسعه زیرساختها برای افزایش کیفیت خدمات را با چالش جدی مواجه کرده است.
مدیر تحقیق و توسعه پرداخت الکترونیک سامان اذعان داشت: یک شرکت پرداخت وظایف مهمی در دستور کار دارد که ایجاد یک بستر امن، مطمئن و پایدار که از SLAمناسب برای تبادلات مالی بین دارندگان کارت و پذیرندگان برخوردار باشد از مهمترین آن است.
ستاره ادامه داد: امانتداری اطلاعات پذیرندگان، مدیریت وجوه، تسهیل مدیریت وجوه برای پذیرندگان با ارائه گزارش، تسهیل پرداخت برای دارندگان کارت و همچنین شناخت نیازهای پذیرندگان و ارائه راهکار به آنها برای رشد کسبوکارشان است از دیگر وظایف و کارکردهای یک شرکت پرداخت است درصورتی که ارائه این خدمات به مشتریان مستلزم هزینه و نیازمند ایجاد زیرساخت و پلتفرمهای مخصوص آن است.
وی گفت: عمده درآمد شرکتهای PSP از محل کارمزد شاپرکی است و اگر قرار باشد از پذیرندگان بابت ارائه ابزارهای پرداخت هزینهای دریافت نشود و بخشی از کارمزد شاپرکی نیز به پذیرندگان بخشیده شود بهطورقطع ارائه خدمات ذکرشده امکانپذیر نخواهد بود و بیشتر انرژی شرکتهای PSP صرف رقابت در بازارکارمزد خواهی میشود.
ستاره خاطرنشان کرد: این شرکت برای نیل به اهداف و وظایف ذاتی خود در این شرایط برای ارائه خدمات باکیفیت و باارزش افزوده با توجه به در نظر گرفتن کسبوکار پذیرندگان درگاههای اینترنتی، شناخت نیازها و ارائه راهکار برای توسعه کسبوکارآنها، تصمیم گرفته است برای ارائه درگاههای اینترنتی به پذیرندگان کارمزد اخذ کند زیرا ارائه این خدمات برای این شرکت مستلزم هزینه است.
وی تأکید کرد: سپ بهعنوان اولین شرکت پرداخت ریسک اخذ کارمزد در قبال ارائه درگاههای اینترنتی را با توجه به اینکه میداند ممکن است در کوتاهمدت با افت تراکنشی و سهم بازار مواجه شود، پذیرفته و امیدوار است دیگر شرکتهای پرداخت نیز به این حرکت بپیوندند.
مدیر تحقیق و توسعه پرداخت الکترونیک سامان ادامه داد: پذیرندگان بزرگ نیز با تکیهبر اصل مشتری مداری و برای ایجاد مسیرهای راحت پرداخت برای مشتریان خود بهجای کسب درآمد از کارمزد شاپرکی باید این مسئله را بپذیرند که در قبال دریافت سرویس خوب پرداخت که منجر به توسعه کسبوکارآنها میشود، باید هزینه پرداخت کنند که به طور قطع پذیرندگان هم در قبال سرویس های امن وبا ارزش افزوده برای پرداخت هزینه رضایت دارند.
ستاره یادآور شد: این طرح از اواسط خردادماه در سپ اجرایی شده و از بازخوردهایی که گرفتهشده مشخص است که مردم حاضرند در قبال ارائه سرویس باکیفیت هزینه کنند و امیدواریم این حرکت در آینده نیز روند رو به رشد خود را طی کند و دیگرشرکتهای PSP نیز در این مسیر با سپ همراه شوند و فرهنگ پرداخت کارمزد در قبال ارائه خدمات باکیفیت در کشور را رواج دهند.
همانگونه که بانک ملی برای اخذ کارمزد در قبال ارسال پیامکهای برداشت و واریز وجه در صنعت بانکی پیشقدم شد و این فرهنگ در کشور شکل گرفت، این دفعه یک شرکت پرداخت برای دریافت کارمزد از پذیرندگان در قبال ارائه خدمات پرداخت از درگاههای اینترنتی پیشقدم شده است که اگر این فرهنگ در صنعت پرداخت کشور رواج یابد نهتنها پدیده کارمزد خواهی در این حوزه ریشهکن خواهد شد بلکه فرهنگ پرداخت کارمزد در قبال خدمات باکیفیت نیز در صنعت پرداخت نهادینه میشود که گام مؤثری برای توسعه این صنعت و تغییر نظام کارمزد در کشور است.