به گزارش خبرنگار ایبِنا، پست بانک ایران ماموریت دارد تا علاوه بر ارائه خدمات تخصصی به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات بانکداری را در روستاها و نقاط محروم ارائه کند و در همین راستا نیز به عنوان بزرگترین نهاد مالی و توسعه روستایی به شمار میرود که روستاییان بخش بزرگی از مشتریان آن را تشکیل میدهند؛ این بانک در روستاهای کلیدی و بزرگ با حدود ۶ هزار باجه بانکی حضور فیزیکی دارد و در عین حال نیز در نقاط محروم و سایر روستاها که ایجاد شعبه صرفه اقتصادی ندارد با سخت افزارهای بانکی از جمله خودپرداز خدمات بانکی و مالی را در اختیار روستاییان قرار میدهد که امروزه گستردگی این خدمات در شعب روستایی به بالغ بر ۱۷۷ خدمت رسیده و توانسته تا فاصله میان بانکداری شهری و روستایی را از طریق توسعه بانکداری الکترونیک کاهش دهد.
بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی پست بانک ایران، تعداد باجههای فعال بانکی این بانک ۵ هزار و ۴۸۷ باجه بانکی است؛ از سویی دیگر در حوزه سخت افزارهای بانکی نصب شده در سطح روستاها، بالغ بر دو هزار و ۴۷۹ دستگاه خودپرداز و تعداد ۵ هزار و ۷۷ دستگاه پایانه شعبه (پین پد) به صورت فعال در حال ارائه سرویس است.
لازم به ذکر است که در حدود ۳.۵ میلیون کارت بانکی توسط پست بانک ایران برای روستاییان صادر شده و آمار گزارش تراکنش از دستگاههای خودپرداز پست بانک ایران حاکی از آن است که این دستگاهها به صورت میانگین روزانه در سطح شهرها به صروت میانگین ۳۵۰ تراکنش را ثبت میکنند این در حالی است که در روستاها بالغ بر ۱۵۰ تراکنش با خودپردازهای پست بانک ثبت میشود که نشان از ظرفیت بزرگ توسعه خدمات بانکی و بانکداری الکترونیک در روستاها دارد که نیازمند ترویج فرهنگ استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک در روستاها و مناطق محروم و سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت و استفاده از سخت افزارهای جدید و خدمات بانکی و مالی متنوع است.