05 آذر 1398 - 09:27
ترک تبریزی در گفتگو با ایبِنا:

آموزش مشتریان دغدغه سیستم بانکی در طرح رمز دوم یکبار مصرف

معاون فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: آموزش مشتریان بزرگترین دغدغه سیستم بانکی در حوزه رمز دوم یکبار مصرف است چرا که اگر مردم آماده اجرای طرح نشوند، قطعا در تراکنش‌های بدون حضور کارت ریزش خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۰۹۰۵۸
همایش بانکداری الکترونیک

مرتضی ترک تبریزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره میزان جرایم فیشینگ در کشور گفت: در طول سالیان اخیر عدم آگاهی شهروندان در رعایت امنیت اطلاعات کارت و سهل انگاری‌ها در کنار استفاده کلاهبرداران از روش‌های جدید و متنوع باعث شده تا جرایم مبتنی بر برداشت غیر مجاز از جمله فیشینگ رشد بسیار زیادی پیدا کند تا جایی که کلاهبرداری‌های آنلاین و سرقت اطلاعات کارت بانکی به یک بحران تبدیل شود و بانک مرکزی با توجه به تاکید مقام‌های قضایی و پلیسی تصمیم بگیرد تا رمز پویا را برای افزایش امنیت و کاهش جرایم اجرایی کند.


معاون فناوری اطلاعات بانک ملت با اشاره به اجرای رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دی ماه سال جاری گفت: با وجود میزان زیاد فیشینگی که در کشور وجود دارد، ناگزیر هستیم تا به سوی رمز دوم یکبار مصرف و افزایش امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت حرکت کنیم که در این زمینه بانک ملت تمامی اقدامات لازم را انجام داده و اپلیکیشن رمزنگار ملت نیز در دسترس مشتریان قرار گرفته است؛ رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه اجرایی خواهد شد و برآوردها حاکی از آن است که میزان جرایمی همچون فیشینگ کاهش بسیار زیادی پیدا خواهد کرد.


افزایش امنیت تراکنش‌ها با رمز پویا


وی در خصوص امنیت رمزهای یکبار مصرف تولید شده از طریق اپلیکیشن‌ها گفت: رمزهای پویا همچون رمزهای ایستا ماندگار نیستند و صرفا ۶۰  الی ۱۲۰  ثانیه و بر اساس استانداردها اعتبار دارند که همین موضوع باعث می‌شود تا امنیت کاربران در تراکنش‌های بدون حضور کارت تامین و نسبت به رمزهای ایستا افزایش یابد؛ موضوع امنیت نرم افزارهای ارائه دهنده OTP مهم است و بانک مرکزی بر روی آن تاکید دارد اما باید به این نکته توجه داشت که به دلیل مدت دار بودن اعتبار رمزها امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.


آموزش مشتریان مهمترین دغدغه سیستم بانکی در پروژه رمز دوم یکبار مصرف


معاون فناوری اطلاعات بانک ملت با بیان اینکه آموزش مشتریان مهمترین دغدغه سیستم بانکی برای اجرای رمز دوم پویا است، اظهار داشت: آموزش و آشناسازی مشتریان بزرگترین دغدغه  سیستم بانکی در حوزه رمز دوم یکبار مصرف به شمار می‌رود که نیاز است تا به آن توجه ویژه شود و نباید مردم را به صورت ناگهانی با موضوعاتی جدید روبرو کرد چرا که می‌تواند باعث  ایجاد مشکلات و نارضایتی شود.


اگر مردم آماده اجرای طرح نشوند، تراکنش‌های بدون حضور کارت ریزش پیدا می‌کند


وی درباره پیش بینی وضعیت تراکنش‌های بدون حضور کارت پس از اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف گفت: هم اکنون زیرساخت‌های لازم آماده شده و ضرورت دارد که اطلاع رسانی و آموزش مشتریان به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد تا ابهام و پیچیدگی برای شهروندان ایجاد نشود و ریزش تراکنش نداشته باشیم؛ واقعیت این است که اگر مردم آماده اجرای رمز دوم پویا نشوند، قطعا در تراکنش‌های بدون حضور کارت ریزش خواهیم داشت که برای اکوسیستم بانکی و پرداخت نگرانی ایجاد خواهد کرد.


ترک تبریزی افزود: در همین راستا نیاز است تا تمامی بانک‌ها، شرکت‌ها و ذینفعان صنعت پرداخت با ایجاد کمپین‌ و اقداماتی درحوزه اطلاع رسانی به مردم نحوه استفاده و فعال سازی رمز دوم پویا را آموزش دهند تا به صنعت پرداخت الکترونیک و عملیات‌های بدون حضور کارت که کسب و کارهایی در این بخش فعالیت دارند، ضربه وارد نشود.


وی تاکید کرد: معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در زمینه آموزش و اطلاع رسانی مشتریان تاکید بسیار زیادی دارد که نشان از توجه ویژه بانک مرکزی برای افزایش رضایت شهروندان دارد و در همین راستا نیز بانک‌ها نمایندگانی را معرفی کرده‌اند تا اقدامات لازم و هماهنگی با بانک مرکزی در حوزه آگاهی و اطلاع رسانی انجام شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر