سنگ‌اندازی انگلستان در حکم بازداشت نتانیاهو

سنگ‌اندازی انگلستان در حکم بازداشت نتانیاهو
بریتانیا قصد دارد در مورد صلاحیت دادگاه کیفری بین‌الملل (ICC) در پرونده جنایات جنگی نخست وزیر اسرائیل، استدلال‌های قانونی ارائه کند.
کد خبر : ۱۶۴۵۸۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از گاردین، انتظار می‌رود مداخله دولت بریتانیا در دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC)، صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو را به تاخیر بیندازد.

 

بریتانیا استدلال کرد که قضات باید پیش از تصمیم‌گیری درباره صدور حکم بازداشت، به سوالات مهمی درخصوص صلاحیت دادگاه کیفری بین‌المللی بر شهروندان اسرائیلی پاسخ دهند.

 

تصمیم بریتانیا برای ارائه استدلال در این پرونده، نگرانی برخی از کارشناسان حقوق بین الملل را برانگیخته است. آنها معتقدند که دخالت بریتانیا انگیزه سیاسی دارد و این موضوع تلاشی برای بازگشایی مسائل حقوقی‌ است که به گفته بسیاری قبلاً حل و فصل شده است.

 

در فوریه ۲۰۲۱، هیئتی از قضات دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC)، حکمی را صادر نمودند که تایید می‌کرد دیوان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صلاحیت دارد. این تصمیم، راه را برای دادستان کل سابق دادگاه کیفری بین المللی باز کرد تا تحقیقات کیفری درباره جنایات نتانیاهو در غزه، کرانه باختری و شرق اورشلیم را آغاز کند.

 

استدلال‌های مطرح شده توسط بریتانیا، ادعاهای مقامات ارشد فعلی و سابق اسرائیلی را که در ماه‌های اخیر توسط گاردین مصاحبه شده‌اند، تکرار می‌کند. یک مقام ارشد اسرائیلی تاکید کرد که مسائل موجود در زمینه «صلاحیت» حل نشده است؛ زیرا فلسطین قدرت واگذاری صلاحیت به دادگاه را ندارد.

 

کارشناسان می‌گویند که تصمیم برای اجازه دادن به بریتانیا برای مداخله در این مورد ممکن است باعث تاخیر در پرونده احکام بازداشت شود، اگرچه یک مقام سابق دادگاه کیفری بین المللی که با پرونده ۲۰۲۱ آشنا بود، گفت که مسائل صلاحیتی حل شده است و هرگونه ایجاد چالش در این زمینه، در بدو ورود با شکست مواجه خواهد شد.

 

مارک کرستن، کارشناس دادگاه کیفری بین المللی و استاد عدالت کیفری در دانشگاه Fraser Valley در کانادا اظهار کرد: «باورنکردنی» است اگر قضات تصمیم بگیرند که فلسطین، یک کشور عضو دادگاه کیفری بین المللی، به دلیل قرارداد مرده اسلو، نتواند از دادگاه بخواهد تا به جنایات انجام شده در سرزمین هایش رسیدگی کند.

 

دانیا چایکِل، نماینده فدراسیون بین المللی حقوق بشر در دادگاه کیفری بین المللی گفت: تلاش بریتانیا برای به چالش کشیدن صلاحیت دادگاه کیفری بین المللی با استفاده از توافقنامه های اسلو، عمیقاً نگران کننده و غیرعادلانه است.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر