برنامه‌های اقتصادی کاملا هریس در انتخابات آمریکا

برنامه‌های اقتصادی کاملا هریس در انتخابات آمریکا
کامالا هریس از بیشتر برنامه‌های اقتصادی دونالد ترامپ انتقاد کرد.
کد خبر : ۱۶۵۲۵۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، یک بار دیگر، عبارت "این اقتصاد است، احمق" به رقابت انتخاباتی فعلی ایالات متحده بازگشته است که این عبارت برای اولین بار در انتخابات اوایل دهه ۱۹۹۰، در جریان مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون، نامزد دموکرات‌ها ظاهر شد.

در آن زمان آمریکایی‌ها از نظر اقتصادی و معیشتی در رنج بودند، در حالی که جورج اچ. دبلیو بوش، نامزد جمهوری خواه، روی سیاست و تسلیحات تمرکز می‌کرد، بنابراین کمپین کلینتون آمد و به اقتصاد روی آورد و با این جمله معروف آمد: «این اقتصاد، احمق» و در انتخابات پیروز شد.

امروز، شعار اصلاحات اقتصادی، مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه را پیش می‌برد این همچنین پیش از اینکه جو بایدن، نامزد انتخاباتی به نفع معاونش، کامالا هریس، از رقابت‌های انتخاباتی کناره گیری کند، بر کمپین دموکرات‌ها سایه انداخته بود.

هریس اکنون با چالش بیان دیدگاه خود برای هدایت اقتصاد آمریکا، که از پایان سال ۲۰۲۱ با تورم دست و پنجه نرم می‌کند، مواجه است.

در سال ۲۰۱۹، در اولین مناظره ریاست جمهوری دموکرات ها، هریس که در آن زمان سناتور کالیفرنیا بود، انتقاد شدیدی از اقتصاد ترامپ به راه انداخت.

او سپس کاهش مالیات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به عنوان یک هدیه به ثروتمندان توصیف کرد، گفت رونق بازار سهام طبقه متوسط را پشت سر می‌گذارد و هشدار داد که برنامه تجاری بی پروا ترامپ به کشاورزان کشور آسیب می‌زند.

اظهارات هریس به همین جا ختم نشد، بلکه گفت: صادقانه بگویم، این اقتصاد ترامپ برای افراد شاغل کار نمی‌کند... مدت‌هاست که قوانین نوشته شده‌اند تا به نفع افرادی باشد که بیشترین بهره را دارند، نه افرادی که بیشترین کار را می‌کنند.»


او به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری پیشنهاد جایگزینی کاهش مالیات ۲۰۱۷ ترامپ را با اعتبار مالیاتی قابل استرداد تا سقف ۵۰۰ دلار برای افرادی که کمتر از ۱۰۰ هزار دلار در سال دارند، جایگزین کرد.

به عبارت دیگر، هریس می‌خواهد قانون کاهش مالیات مصوب ترامپ را که در سال ۲۰۲۷ منقضی می‌شود، لغو کند و در ازای آن، به خانواده‌هایی که کمتر از ۱۰۰۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند وام‌های ۵۰۰ دلاری در ماه برای کمک به آن‌ها اعطا کند.

هریس همچنین پیشنهاد افزایش مالیات بر دارایی ثروتمندان را برای پرداخت یک طرح ۳۰۰ میلیارد دلاری برای افزایش ۱۳۵۰۰ دلاری حقوق معلمان در سال را پیشنهاد می‌کند.

زمانی که بایدن و هریس برای نامزدی حزب دموکرات رقابت می‌کردند، تفاوت‌هایی بین بایدن و هریس وجود داشت، زیرا او پیشنهاد کرد نرخ مالیات شرکت‌ها را از ۲۱ درصد به ۳۵ درصد افزایش دهد، که بالاتر از ۲۸ درصدی است که بایدن پیشنهاد کرده بود.

هفته گذشته، دولت بایدن طرحی را برای اجبار مالکان شرکتی به محدود کردن افزایش اجاره بها به میزان ۵ درصد پیشنهاد کرد و از کنگره خواست از سرمایه گذاری در واحد‌های مسکونی ارزان قیمت، که هریس از آن حمایت می‌کند، حمایت کند.

مسکن مقرون به صرفه برای هریس در دوران حضورش در سنا و کمپین ریاست جمهوری او اولویت داشت، اما او رویکرد متفاوتی در پیش گرفت.

او قانون کاهش اجاره بها را پیشنهاد کرد، که معافیت‌های مالیاتی قابل استرداد را فراهم می‌کرد که به مستاجرانی که کمتر از ۱۰۰۰۰۰ دلار درآمد دارند، اجازه می‌داد تا هزینه‌های مسکن بیش از ۳۰ درصد از درآمد خود را جبران کنند.

برای کمک به فقرا، او همچنین خواستار کمک‌های مالی اضطراری برای بی خانمان‌ها و هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری در جوامعی شد که مردم به طور سنتی به دلیل تبعیض نمی‌توانند وام مسکن دریافت کنند.

در بیش از یک بار از سال ۲۰۱۹ تا هفته گذشته، هریس تأیید کرد که با ایجاد روابط تجاری با جهان، در حال افزایش صادرات آمریکا به خارج از کشور است.

اما او در مورد چین با ترامپ موافق است، زیرا هفته گذشته خواستار پاسخگویی پکن به دلیل سرقت مالکیت معنوی و سیل کردن بازار‌ها با کالا‌های ارزان شد.

با این حال، وی از پیشنهاد ترامپ برای اعمال مالیات و گمرک ۱۰ درصدی بر صادرات از اتحادیه اروپا به ایالات متحده انتقاد کرد و تاکید کرد که چنین سیاستی منجر به تورم خواهد شد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر