11 شهريور 1403 - 12:17

بدترین عملکرد بازار‌های مالی جهان در سهام ترکیه رقم خورد

بدترین عملکرد بازار‌های مالی جهان در سهام ترکیه رقم خورد
شاخص بورس استانبول ۱۰۰ در ماه آگوست ۸.۲ درصد کاهش یافت و بدترین عملکرد در بین بازار‌های مالی جهانی در این دوره شد.
کد خبر : ۱۶۶۲۴۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، در یک ماه که شاهد بازگشت مجدد سهام‌های جهانی بودیم، سهام ترکیه به دلیل فشار‌های ناشی از نرخ‌های بهره بالا و تورم مداوم، به میزان قابل توجهی سقوط کرد.

بر اساس گزارشی که پلتفرم اینوستینگ منتشر کرده است، شاخص بورس ۱۰۰ استانبول در ماه آگوست ۸.۲ درصد سقوط کرد و بدترین عملکرد در بین بازار‌های مالی جهانی در این دوره شد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ترکیه، ترکیه شاهد خروج فزاینده سرمایه‌های خارجی بوده است و در سه ماه گذشته تا ۱۶ اوت ۲.۹ میلیارد دلار برداشت شده است.

این خروج - بر اساس پلتفرم - منعکس کننده نگرانی فزاینده در مورد اقتصاد ترکیه است، به ویژه با توجه به باقی ماندن نرخ‌های بهره در ۵۰ ٪، که در میان بالاترین نرخ‌ها در جهان است، در حالی که تورم همچنان به سود شرکت‌ها آسیب می‌رساند.

شرکت سرمایه گذاری ATA مستقر در استانبول انتظار داشت در سال جاری ۲۸ درصد کاهش در سود خالص شرکت‌های ترکیه‌ای تحت نظارت خود داشته باشد که نشان دهنده تأثیر شدید وضعیت اقتصادی فعلی است.

بوراک چتینکر، مدیر صندوق "استراتژیک پرتفوی"، نسبت به آینده سهام ترکیه ابراز تردید کرد و خاطرنشان کرد که تأثیر کامل عوامل منفی بر بازار تا زمانی که سود سه ماهه سوم اعلام نشود، مشخص نخواهد شد.

با ادامه تضعیف لیر ترکیه، در برابر ارز‌های اصلی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. در حال حاضر لیر در برابر دلار آمریکا ۳۴ لیر و در برابر یورو ۳۷.۷ لیر معامله می‌شود.

در حالی که قیمت طلا در ترکیه با اندکی کاهش همراه بود، زیرا هر گرم طلا در حدود ۲۷۶۰ لیر معامله می‌شود که در روز ۰.۱۵ درصد کاهش داشته است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر