01 شهريور 1403 - 14:38

هشدار مقامات پولی فلسطین نسبت به انباشت شِکِل در بانک‌ها

هشدار مقامات پولی فلسطین نسبت به انباشت شِکِل در بانک‌ها
عواقب جدی و قریب الوقوع به دلیل شِکِل انباشته شده بر تمام جنبه‌های زندگی در فلسطین تأثیر خواهد گذاشت.
کد خبر : ۱۶۶۰۵۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، مقامات پولی فلسطین نسبت به عواقب ادامه امتناع طرف اسرائیلی از دریافت شِکِل انباشته شده توسط بانک‌های فعال در بازار‌های فلسطین هشدار داد.

این موضوع در بیانیه‌ای از سوی مقامات پولی صادر شد، در حالی که بانک‌های اسرائیلی از دریافت شِکِل مازاد که به دلایل مختلف در بازار‌های فلسطین انباشته شده است، خودداری می‌کنند.

این مقام فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر طرف اسرائیلی از دریافت ارز شِکِل انباشته شده در بانک‌های فلسطینی خودداری کند، پیامد‌های جدی و قریب‌الوقوعی وجود خواهد داشت که بر تمام جنبه‌های زندگی در فلسطین تأثیر خواهد گذاشت.

به دلیل خرید فلسطینی‌های داخلی از بازار‌های کرانه باختری، پرداخت‌های تجاری بین دو طرف و دستمزد کارگران فلسطینی در رژیم صهیونیستی که منجر به انتقال بخشی از توده پولی اسرائیل به بازار فلسطین می‌شود، شِکِل‌ها در بانک‌ها انباشته می‌شوند.

میانگین شِکِلی که سالانه در بازار‌های فلسطین انباشته می‌شود بیش از ۲۲ میلیارد شِکِل است. در حالی که قوانین بانک مرکزی، بانک رژیم صهیونیستی را موظف به دریافت مازاد می‌کند، زیرا صادرکننده ارز است.

مقامات پولی تایید کردند که بانک‌های فعال در فلسطین قادر به تامین مالی عملیات تجاری و پرداخت قیمت کالا‌ها و خدمات به شرکت‌ها و تامین کنندگان اسرائیلی طی چند روز آینده نخواهند بود.

این مقام پولی افزود: امتناع مستمر طرف اسرائیلی از انتقال شِکِل، بانک‌های فلسطینی را از پر کردن حساب‌های خود در بانک‌های گزارشگر رژیم صهیونیستی بازمی‌دارد که تأثیر مستقیمی بر توانایی بخش‌های دولتی و خصوصی برای تأمین مالی واردات کالا خواهد داشت.

مقامات پولی فلسطین دلایل امتناع طرف اسرائیلی از دریافت شِکِل مازاد را توضیح ندادند، اما این یک بحران دوباره برای نزدیک به ۷ سال است.

شِکِل ارز اصلی پرداخت‌ها و دستمزد‌ها در فلسطین است و ارزش آن از دلار آمریکا و دینار اردن که بر اساس پروتکل اقتصادی پاریس، ارز‌های مورد تایید در بازار محلی هستند، بیشتر است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر