18 شهريور 1403 - 11:39

آسیب‌های اقتصاد رژیم صهیونیستی ۱۱ ماه پس از جنگ غزه

آسیب‌های اقتصاد رژیم صهیونیستی ۱۱ ماه پس از جنگ غزه
یازده ماه پس از جنگ، رژیم صهیونیستی با بزرگترین چالش اقتصادی خود در سال‌های اخیر مواجه است.
کد خبر : ۱۶۶۴۲۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، بر اساس گزارشی که وب سایت «The Conversation» منتشر کرده، داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد رژیم صهیونیستی شاهد شدیدترین بحران‌ها در میان کشور‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است.

بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی در هفته‌های پس از حمله گسترده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در ۷ اکتبر ۴.۱ درصد کاهش یافت، و این کاهش تا سال ۲۰۲۴ ادامه داشت، و به تناوب ۱.۱ درصد و سپس ۱.۴ دیگر کاهش یافت.

به نوشته این سایت، با اعتصاب عمومی در یکم سپتامبر که منجر به توقف - هرچند کوتاه - در سایه خشم گسترده مردم نسبت به مدیریت جنگ توسط دولت شد، وضعیت بهتر نشد.

شکی نیست که چالش‌های اقتصادی پیش روی رژیم صهیونیستی در مقایسه با نابودی کامل اقتصاد غزه ناچیز است، اما جنگ طولانی همچنان به منابع مالی، سرمایه‌گذاری تجاری و اعتماد مصرف‌کننده رژیم صهیونیستی آسیب می‌زند.

اقتصاد رژیم صهیونیستی قبل از شروع جنگ به سرعت در حال رشد بود که عمدتاً توسط بخش فناوری هدایت می‌شد، در حالی که تولید ناخالص داخلی سرانه سالانه این کشور در سال ۲۰۲۱ به میزان ۶.۸ درصد و در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴.۸ درصد افزایش یافت که بسیار بالاتر از اکثر کشور‌های غربی است.

اما همه چیز - به گفته همان منبع - از آن زمان به طور چشمگیری تغییر کرده است. بانک رژیم صهیونیستی در جولای ۲۰۲۴، پیش‌بینی رشد خود را به ۱.۵ درصد برای سال ۲۰۲۴ تغییر داد که از ۲.۸ درصدی که در اوایل سال پیش‌بینی می‌شد، کمتر است.

با توجه به عدم توقف جنگ غزه و تشدید رویارویی با حزب الله در مرز لبنان، بانک رژیم صهیونیستی برآورد کرد که هزینه جنگ تا سال ۲۰۲۵ به ۶۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس آنچه The Conversation گفته است، حتی با وجود بسته کمک نظامی ۱۴.۵ میلیارد دلاری از سوی ایالات متحده، منابع مالی رژیم صهیونیستی ممکن است برای پوشش این هزینه‌ها کافی نباشد.


انتخاب‌های سخت


این وب سایت بیان می‌کند که این بدان معناست که رژیم صهیونیستی در مورد نحوه تخصیص منابع خود با انتخاب‌های دشواری روبرو خواهد شد. به عنوان مثال، ممکن است مجبور شوید هزینه‌های خود را در برخی از بخش‌های اقتصاد کاهش دهد یا بدهی بیشتری بپذیرد. استقراض بیشتر باعث افزایش پرداخت وام و افزایش هزینه خدمات در آینده خواهد شد.

وخامت اوضاع مالی در رژیم صهیونیستی، آژانس‌های بزرگ رتبه بندی اعتباری را بر آن داشت تا رتبه تل آویو را کاهش دهند. فیچ در آگوست گذشته رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را از «A+» به «A» کاهش داد، به این دلیل که افزایش مخارج نظامی این رژیم به افزایش کسری مالی به ۷.۸ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ منجر شده که نسبت به ۴.۱ درصد در سال گذشته افزایش یافته است.


به گفته وب سایت "The Conversation"، همه این‌ها همچنین توانایی رژیم صهیونیستی را برای حفظ استراتژی نظامی فعلی خود به خطر می‌اندازد. این استراتژی که شامل عملیات جاری در غزه با هدف نابودی حماس است، نیازمند نیروی زمینی، تسلیحات پیشرفته و پشتیبانی لجستیکی مستمر است که همه این‌ها هزینه مالی سنگینی دارد.

جدا از شاخص‌های اقتصاد کلان، The Conversation می‌گوید که جنگ تأثیر عمیقی بر بخش‌های خاصی از اقتصاد رژیم صهیونیستی داشته است. به عنوان مثال، بخش ساخت و ساز در دو ماه اول جنگ حدود یک سوم کاهش یافت. بخش کشاورزی نیز تحت تأثیر قرار گرفت و تولید در برخی مناطق حدود یک چهارم کاهش یافت.


حدود ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره در آغاز جنگ فراخوانده شدند، اگرچه بسیاری از آن زمان به داخل رژیم بازگشته اند. بیش از ۱۲۰ هزار اسرائیلی نیز مجبور به ترک خانه‌های خود در مناطق مرزی شدند. ۱۴۰ هزار کارگر فلسطینی از کرانه باختری از زمان آغاز جنگ اجازه ورود به رژیم صهیونیستی را ندارند.

دولت رژیم صهیونیستی با آوردن کارگرانی از هند و سریلانکا به دنبال پر کردن این شکاف بود. اما مسلم است که بسیاری از پست‌های کلیدی خالی خواهد ماند.

تخمین زده می‌شود که تا ۶۰ هزار شرکت اسرائیلی ممکن است در سال ۲۰۲۴ به دلیل کمبود کارکنان، قطع شدن زنجیره تامین و کاهش اعتماد تجاری مجبور به تعطیلی شوند، در حالی که بسیاری از شرکت‌ها پروژه‌های جدید را به تعویق می‌اندازند.

گردشگری به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است، اگرچه بخش مهمی از اقتصاد رژیم صهیونیستی را تشکیل نمی‌دهد. تعداد گردشگران از آغاز جنگ به طور قابل توجهی کاهش یافته است، به طوری که از هر ۱۰ هتل در سراسر کشور، یک هتل با احتمال بسته شدن در‌های خود مواجه است.


اثرات گسترده‌تر جنگ


بنا به گزارش The Conversation، جنگ ممکن است به شدت به اقتصاد رژیم صهیونیستی آسیب وارد کرده باشد، اما تأثیر آن بر اقتصاد فلسطین بسیار بدتر بود و ترمیم آن سال‌ها طول خواهد کشید.

بسیاری از فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری، شغل شان در رژیم صهیونیستی از دست دادند. تجارت در غزه متوقف شده است، به این معنی که بسیاری از فلسطینی‌ها اکنون به کمک وابسته هستند. همزمان کانال‌های ارتباطی حیاتی قطع شد و زیرساخت‌های حیاتی ویران شد.

تأثیرات جنگ از رژیم صهیونیستی و فلسطین فراتر رفت. آوریل گذشته، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که انتظار دارد رشد خاورمیانه در سال ۲۰۲۴ تنها ۲.۶ درصد باشد و دلیل آن را عدم اطمینان ناشی از جنگ غزه و تهدید یک درگیری جامع منطقه‌ای ذکر کرد.

این سایت در پایان تاکید کرد که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که به سرعت در حال نزدیک شدن به اولین سالگرد خود است، خسارات اقتصادی زیادی به بار آورده است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها