26 شهريور 1403 - 09:05

جنگ غزه تورم رژیم صهیونیستی را به بالاترین سطح رساند

جنگ غزه تورم رژیم صهیونیستی را به بالاترین سطح رساند
نرخ تورم در رژیم صهیونیستی در آگوست گذشته به بالاترین نرخ خود در حدود یک سال گذشته رسید که ناشی از عواقب جنگ در نوار غزه بود.
کد خبر : ۱۶۶۶۸۲

به گزارش ایبنا؛ بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی در روز یکشنبه، نرخ تورم سالانه در ماه گذشته از ۳.۲ درصد در ماه جولای (تیر ماه) به ۳.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از اکتبر گذشته است.


این رقم بسیار بالاتر از ۳.۲ درصد پیش بینی شده در نظرسنجی رویترز و بسیار بالاتر از محدوده هدف سالانه ۱-۳ درصدی دولت بود.


شاخص قیمت مصرف کننده در رژیم صهیونیستی در ماه آگوست نسبت به جولای ۰.۹ درصد بالاتر از حد انتظار افزایش یافت که ناشی از هزینه‌های بالاتر برای محصولات تازه، غذا، مسکن، حمل و نقل، آموزش و سرگرمی بود و این افزایش تنها تا حدی با کاهش هزینه‌های پوشاک، کفش، ارتباطات و مبلمان جبران شده است.


بر اساس گزارش اداره آمار رژیم صهیونیستی، در ماه آگوست، هزینه سبزیجات تازه ۱۳.۲ درصد افزایش یافت، هزینه حمل و نقل ۲.۸ درصد، مسکن ۰.۶ درصد و فرهنگ و سرگرمی ۰.۵ درصد افزایش یافت.


بر اساس این داده ها، قیمت پوشاک ۴.۱ درصد و فرآورده‌های نفتی پالایش شده ۵.۹ درصد کاهش یافته است. در بازار املاک، اجاره بهای تمدید قرارداد ۲.۶ درصد و اجاره بهای قرارداد‌های مستاجر جدید ۵.۳ درصد افزایش یافته است.


از کاهش نرخ بهره خبری نیست


این افزایش تورم احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی را کاهش می‌دهد و مقامات کابینه نتانیاهو افزایش تورم را تا حد زیادی به عرضه کالا‌ها و خدمات مرتبط با جنگ غزه نسبت می‌دهند.


پس از کاهش بی سابقه نرخ بهره در ژانویه، بانک مرکزی اسراییل در نشست‌های بعدی در ماه‌های فوریه، آوریل، مه، ژوئیه و آگوست، با اشاره به تنش‌های ژئوپلیتیکی، افزایش فشار قیمت‌ها و کاهش سیاست‌های مالی به دلیل جنگ غزه، نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت.


بانک مرکزی رژیم صهیونیستی قرار است در ۹ اکتبر (۱۸ مهر ماه) در مورد نرخ بهره تصمیم گیری کند در حالی که کارشناسان بانک مرکزی می‌گویند انتظار ندارند تا سال ۲۰۲۵ نرخ بهره را کاهش دهند.


بانک مرکزی رژیم صهیونیستی چندین بار از تاثیر جنگ غزه بر تورم ابراز نگرانی کرده است.


لاندرو آبر، معاون بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اواخر ماه گذشته گفت که کاهش نرخ بهره ممکن است تا سال آینده مورد توجه قرار نگیرد.


یونی فانینگ، یک استراتژیست در بانک میزراحی-تفاهوت اسرائیل، گفت: تورم در رژیم صهیونیستی به طور غیرعادی حتی از نقطه نظر تاریخی بالا رفته است. تأثیرات جنگ بر اقتصاد به طور کلی و شاخص قیمت به طور خاص هنوز برجسته است.


تصویب بودجه اضافی برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری


به گزارش رسانه‌های عبری، جنگ غزه باعث شد کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) افزایش بودجه اضافی برای بودجه مصوب قبلی سال مالی ۲۰۲۴ را به تصویب برساند تا به ۷۲۷.۴ میلیارد شکل (۱۹۲ میلیارد دلار) برسد.


کنست افزایش جدید ۳.۴ میلیارد شکلی بودجه (۹۲۴ میلیون دلار) را برای کمک به تخلیه غیرنظامیان و پرداخت به سربازان ذخیره تا پایان سال جاری تصویب کرد.


با طولانی‌تر شدن جنگ بیش از حد انتظار، بودجه اولیه رژیم صهیونیستی برای پوشش هزینه‌های افزایش یافته ناکا بوده است؛ بنابراین، نیاز به افزایش هزینه‌های غیرنظامی برای مقابله با پیامد‌های جنگ جاری تشخیص داده شد.


در نتیجه، دولت رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است تا هزینه‌های غیرنظامی را برای رسیدگی به اثرات مداوم جنگ افزایش دهد و هدف از بودجه اضافی دوم رسیدگی به تأثیرات مالی یک جنگ طولانی مدت است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر