افول اقتصادی غرب/ بریکس نیروی اصلی رشد جهانی در قرن ۲۱ است

افول اقتصادی غرب  بریکس نیروی اصلی رشد جهانی در قرن ۲۱ است
رئیس جمهور روسیه گفت: رشد اقتصادی آینده جهان، در کشور‌های عضو بریکس متمرکز خواهد بود و کشورهای غربی در دوره‌ای از افول غیرقابل بازگشت هستند.
کد خبر : ۱۶۷۰۵۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، رئیس جمهور روسیه ولادیمر پوتین در روز پنجشنبه اظهار کرد: اقتصاد‌های پیشرو غربی وارد دوره‌ای از افول غیر قابل بازگشت شده‌اند در حالی که کشور‌های عضو بریکس و آن‌هایی که با این گروه همکاری می‌کنند به نیروی اصلی رشد جهانی تبدیل شده‌اند.

پوتین در سخنرانی خود در مجمع هفته انرژی ۲۰۲۴ روسیه بیان کرد: یک مدل توسعه چندقطبی جدید در حال شکل‌گیری است که رشد اقتصادی قرن ۲۱ ام را هدایت خواهد کرد که این مدل نه در اورپا و نه در آمریکای شمالی متمرکز خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: ارکان قدرت کشور‌های غربی باعث خواهد شد تا روند افول آن‌ها طولانی باشد، اما با این وجود این اقتصاد‌ها همچنان جایگاه خود را در میان اقتصاد‌های جهان از دست می‌دهند.

رشد عمده در کشور‌های BRICS و آن کشور‌هایی که می‌خواهند به گروه ما بپیوندند متمرکز خواهد شد؛ کشور‌هایی که چشم‌انداز یک شراکت برابر را می‌بینند که منافع ملی را در نظر می‌گیرد.

پوتین اشاره کرد که در سال ۱۹۹۲، کشور‌هایی که بعد‌ها BRICS را تشکیل دادند، تنها ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص می‌دادند، اما اکنون سهم آن‌ها از گروه G۷ بیشتر است.

طبق گفته بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی تجمعی این گروه بر اساس برابری قدرت خرید تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۵ درصد از کل جهانی را تشکیل می‌داد، در حالی که سهم گروه G۷ از تولید ناخالص داخلی جهانی ۲۹ درصد بود.

به گفته رهبر روسیه، BRICS قصد دارد یک پلتفرم توسعه مؤثر و مستقل از مداخلات خارجی ایجاد کند. او به برنامه‌ریزی برای ایجاد یک سیستم پرداخت و تسویه مستقل اشاره کرد که تجارت خارجی بین اعضای گروه را تسهیل کند.
پوتین افزود: کشور‌های «دوست» در حال حاضر ۹۰ درصد از صادرات انرژی روسیه را تشکیل می‌دهند.

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط روسیه، چین، هند و برزیل تاسیس شد و بعد در سال ۲۰۱۱ آفریقای جنوبی نیز به آن پیوست. در سال ۲۰۲۴، این گروه با اضافه کردن مصر، ایران، امارات متحده عربی و اتیوپی گسترش زیادی یافت. در اواسط سپتامبر، پوتین گفت که تا ۳۴ کشور علاقه خود را به BRICS ابراز کرده‌اند و بحث‌هایی درباره شراکت‌های احتمالی در حال انجام است.

طبق داده‌های بانک جهانی، سال گذشته، سهم BRICS در اقتصاد جهانی همچنان افزایش یافت، در حالی که سهم G۷ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و ژاپن کاهشی بود. سال گذشته، سهم BRICS به میزان ۰.۶ درصد افزایش داشت و سهم G۷ به میزان ۰.۴ درصد کاهش یافت.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر