21 فروردين 1404 - 09:35

محروم‌شدن آمریکایی‌ها از نوآوری‌های چینی با تعرفه‌های ترامپ

محروم‌شدن آمریکایی‌ها از نوآوری‌های چینی با تعرفه‌های ترامپ
اعمال تعرفه‌های ترامپ علاوه بر پیامد‌های منفی بر اقتصاد ایالات متحده، مصرف‌کنندگان آمریکایی را نیز از نوآوری‌های چین محروم می‌کند.
کد خبر : ۱۷۳۱۴۵

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا به نقل از بلومبرگ، با افزایش تعرفه‌ها توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مصرف‌کنندگان آمریکایی از دسترسی به آخرین نوآوری‌ها و محصولات با کیفیت بالا از چین محروم می‌شوند.

این اقدام که به منظور محافظت از صنایع داخلی ایالات متحده انجام شد، اکنون باعث شده است که بسیاری از برند‌های چینی، به ویژه در حوزه‌های پوشاک، لوازم خانگی، و کالا‌های لوکس مقرون‌به‌صرفه، نتوانند به بازار آمریکا وارد شوند.

ترامپ پس از واکنش چین به افزایش تعرفه‌ها از سوی دولت خود، اعلام کرد که تعرفه واردات کالا‌های چینی به آمریکا را به ۱۲۵ درصد افزایش خواهد داد. این تصمیم، که فوری اجرا شد، به طور خاص بر کالا‌های مصرفی و لوکس از چین تأثیر گذاشت.

چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، هم‌اکنون برای صادرات محصولات خود به آمریکا با چالش روبروست. برند‌های معروفی مانند Shein و Temu، که با ارائه محصولات با کیفیت و قیمت‌های رقابتی شناخته می‌شوند، به دلیل تعرفه‌های سنگین، قادر به عرضه محصولات خود به بازار آمریکا نخواهند بود.

اما این زیان دو سویه است و آمریکا نیز از این تصمیم ترامپ دچار زیان خواهد شد. چین در سال‌های اخیر به عنوان یکی از پیشگامان نوآوری‌های مصرفی شناخته شده است. از پوشاک با طراحی‌های نوآورانه گرفته تا لوازم خانگی هوشمند و گجت‌های فناوری، برند‌های چینی با قیمت‌های رقابتی در حال جذب توجه مصرف‌کنندگان جهانی هستند.

طبق آمار، چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرد که از این مبلغ، بیش از ۶۰ درصد شامل کالا‌های مصرفی بود که اکنون تحت تأثیر تعرفه‌ها قرار گرفته‌اند.

یکی دیگر از اثرات افزایش تعرفه‌ها، محرومیت مصرف‌کنندگان آمریکایی از کالا‌های لوکس مقرون‌به‌صرفه است. برند‌هایی مانند Xiaomi و Huawei که پیش از این محصولات با کیفیت و قیمت مناسب را به بازار آمریکا عرضه می‌کردند، اکنون با موانع تعرفه‌ای رو‌به‌رو شده‌اند.

با شرایط کنونی، این برند‌ها که در بسیاری از کشور‌های اروپایی و آسیایی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند، از ورود به بازار آمریکا باز می‌مانند. این در حالی است که طبق گزارشات Trade Data Monitor، صادرات کالا‌های چینی به آمریکا در این مدت به شدت کاهش یافته و این کاهش صادرات تأثیر زیادی بر توان خرید مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد داشت.

از دیگر سو تعرفه‌های ترامپ علاوه بر محدود کردن انتخاب‌های مصرف‌کنندگان، به تولیدکنندگان آمریکایی نیز فشار وارد می‌کند. با تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که مواد اولیه خود را از چین تأمین می‌کنند، مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی برای واردات شده‌اند، که در نهایت به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات می‌انجامد.

کارشناسان تخمین می‌زنند که این تعرفه‌ها ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را کاهش دهد و باعث افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان شود.

ارسال‌ نظر