سقوط اعتماد جهانی به دلار/ حرکت به سمت دلارزدایی شدت گرفته است

سقوط اعتماد جهانی به دلار  حرکت به سمت دلارزدایی شدت گرفته است
یک اقتصاددان برزیلی گفت: دلار آمریکا و صندوق بین‌المللی پول، به عنوان سلاح علیه کشور‌هایی که از نظر غرب نامطلوب هستند، استفاده می‌شوند.
کد خبر : ۱۶۷۱۲۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، پائولو نوگوئیرا باتیستا جونیور، نماینده سابق برزیل در صندوق بین‌المللی پول (IMF)، در مصاحبه‌ای با شبکه RT در استودیوی این شبکه در روز جمعه اعلام کرد: دلار آمریکا به یک ارز خطرناک تبدیل شده است و اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به تدریج کاهش یافته است، زیرا هر روز تعداد بیشتری از کشور‌ها به دنبال جایگزین‌هایی هستند و این روند به یک حرکت بزرگ برای «دلارزدایی» تبدیل شده است.

باتیستا گفت: دلار یک ارز خطرناک است، اینطور بگویم، ببینید چه بر سر ذخایر روسیه آمد. (وی اشاره داشت به این واقعیت که حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مستقل مسکو که در حوزه‌های قضایی غربی نگهداری می‌شد، مسدود شده است).

این مدیر سابق اجرایی صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد: ایالات متحده دشمن اصلی دلار است، چرا که به طور فزاینده‌ای از ارز ملی خود به عنوان سلاح استفاده می‌کند و در نتیجه، تعداد بیشتری از کشور‌ها را مجبور به جستجوی جایگزین‌هایی برای سیستم مالی غربی کرده است.

باتیستا اذعان کرد: دلار همچنان یک ارز بسیار مهم باقی خواهد ماند، اما استفاده از دلار به عنوان سلاح علیه کشور‌هایی که از نظر غرب خصمانه تلقی می‌شوند، ناگزیر اعتماد به آن را کاهش می‌دهد.

در صحبت درباره روش‌های فشار علیه «کشور‌هایی که به عنوان خصمانه با غرب و منافع آن دیده می‌شوند»، باتیستا نقش صندوق بین‌المللی پول را برجسته کرد که به باور او به جای یک نهاد چندجانبه، بیشتر به عنوان یک ابزار سیاسی عمدتاً برای غرب و ایالات متحده عمل می‌کند.

وی در پایان اشاره کرد: اوکراین مقادیر زیادی وام دریافت کرده است بدون هیچ برنامه مالی و برنامه اقتصادی جامعی؛ در همین حال، کشور‌هایی که سیاست‌هایشان با غرب هماهنگ نیست، به این صندوق دسترسی ندارند، و به عنوان مثال صربستان را ذکر کرد.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر