انتقاد آلمان از تصمیم اروپا برای وضع عوارض بر خودرو‌های چینی

انتقاد آلمان از تصمیم اروپا برای وضع عوارض بر خودرو‌های چینی
فولکس واگن اعلام کرد: باید از هرگونه تعرفه حمایتی جلوگیری و از درگیری تجاری اجتناب کرد.
کد خبر : ۱۶۷۲۹۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، خودروسازان آلمانی از تصمیم کمیسیون اروپا در روز جمعه برای اعمال عوارض گمرکی اضافی ۳۵.۵ درصدی بر خودرو‌های برقی تولید شده در چین از نوامبر آینده، در بحبوحه هشدار درباره جنگ تجاری، انتقاد کردند.

کمیسیون اروپا روز جمعه با اکثریت اعضای خود به تصمیمی مبنی بر افزایش عوارض گمرکی خودرو‌های برقی چینی از ۱۰ درصد فعلی به ۴۵ درصد رأی داد.

برند‌هایی مانند فولکس واگن، بی ام و و مرسدس - که از این تصمیم انتقاد کردند - سرمایه گذاری زیادی در بازار چین انجام می‌دهند و بخش زیادی از تولید خود را در این بازار می‌فروشند.

فولکس واگن در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از کمیسیون اروپا و دولت چین می‌خواهیم به مذاکرات جاری برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی سازنده ادامه دهند.

وی افزود: "هدف مشترک باید جلوگیری از هرگونه تعرفه حمایتی و در نتیجه جلوگیری از بروز درگیری تجاری باشد. "

فولکس واگن افزود: «تعرفه‌ها رویکردی اشتباه تلقی می‌شود و رقابت‌پذیری در صنعت خودروسازی اروپا را بهبود نمی‌بخشد».

به نوبه خود، BMW به خودرو‌های لوکس در مورد پیامد‌های منفی اعمال وظایف حمایتی بر خودرو‌های برقی چینی هشدار داد و گفت: "رای امروز سیگنالی سرنوشت ساز برای صنعت خودروسازی اروپا است. "

این کمپانی افزود: اکنون یک راه حل سریع بین کمیسیون اروپا و چین لازم است تا از بروز اختلاف تجاری جلوگیری شود که برای همه ضرر خواهد بود.

هیلدگارد مولر، رئیس انجمن صنعت خودرو آلمان، در بیانیه‌ای گفت که تصمیم برای اعمال هزینه‌ها «گامی دورتر از همکاری جهانی» است و افزود که ضرر‌های احتمالی آن بیشتر از هر مزیتی خواهد بود.

مولر از طرف‌های اروپایی و چینی خواست برای جلوگیری از تشدید تنش و شروع درگیری تجاری، مذاکره کنند.

آلمان که به این طرح رای منفی داد، به دلیل ترس از اقدامات تلافی جویانه تجاری چین که می‌تواند به صنعت بزرگ خودروسازی آلمان آسیب برساند، خواستار گفتگو‌های بیشتر با پکن است.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، نسبت به تشدید اختلافات تجاری هشدار داد و در بیانیه‌ای در سایت شبکه اجتماعی X تاکید کرد که کمیسیون اروپا نباید آتش جنگ تجاری را شعله ور کند، "ما به یک راه حل مذاکره نیاز داریم. "

پیش از این تصمیم، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز جمعه با اشاره به عوارض گمرکی خودرو‌های برقی چینی هشدار داد که اتحادیه اروپا به سمت یک "جنگ سرد اقتصادی" با چین پیش می‌رود.

مجارستان در دوره اوربان به شریک تجاری و سرمایه گذاری مهمی برای چین تبدیل شده است، برخلاف برخی دیگر از کشور‌های اتحادیه اروپا که به فکر کاهش وابستگی به دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند.

چین نیز به نوبه خود مخالفت شدید خود با تصمیم اروپا را ابراز کرد و از اقدامات بلوک اروپایی در پرونده "ضد یارانه" علیه خودرو‌های چینی انتقاد کرد و در اظهار نظری که توسط یک سخنگوی آن ارائه شد، آن را " ناعادلانه و غیرمنطقی" توصیف کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر