
به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا به نقل از حریت، هفته گذشته، وزارت تجارت ترکیه اعلام کرد که در شش ماه گذشته، ۶۷ شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیک به دلیل نقض قوانین مربوط به مصرفکنندگان به مبلغ ۹۳ میلیون لیره جریمه شدهاند.
این جریمهها بهویژه بهخاطر عدم پرداخت بهموقع هزینهها در چارچوب حق انصراف و سایر موارد نقض قراردادهای از راه دور صادر شدهاند.
بر این اساس، اعمال جریمه بر اساس شکایات متعدد مصرفکنندگان انجام شده است. در اکتبر سال ۲۰۲۴، ۱۸ شرکت به دلیل عدم پرداخت هزینهها در مدت قانونی مجبور به پرداخت ۴۰.۳ میلیون لیره جریمه شدند. در سه ماه اول سال ۲۰۲۵، ۴۹ شرکت دیگر نیز به دلیل مشابه با ۵۳.۴ میلیون لیره جریمه شدند.
وزارت تجارت ترکیه این اقدامات را در جهت حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تضمین انطباق شرکتها با الزامات و مقررات تجاری الکترونیک انجام داده است. با تاکید بر این که مصرفکنندگان باید از حقوق کامل خود برخوردار باشند، این وزارتخانه به شرکتها هشدار داده است که اگر به شرایط قانونی عمل نکنند، با مجازاتهای سختی روبهرو خواهند شد.
همچنین، بازرسیها از ۱۹ شرکت دیگر در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که مقررات مصرفکنندگان به درستی رعایت میشود. دولت ترکیه در تلاش است با این اقدامات، میزان تخلفات شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک را کاهش دهد.