31 فروردين 1404 - 09:22

واکنش تند پکن به طرح جدید ترامپ علیه کشتی‌های چینی

واکنش تند پکن به طرح جدید ترامپ علیه کشتی‌های چینی
ترامپ جنگ تجاری گسترده‌ای را با چین آغاز کرده، اقدامی که دولت وی آنرا تلاشی برای بازگرداندن تولید به داخل آمریکا توصیف می‌کند.
کد خبر : ۱۷۳۴۳۰

به گزارش ایبنا به نقل از سی‌ان‌ان، آمریکا برنامه‌هایی را برای اعمال هزینه‌های جدید در بنادر خود برای کشتی‌های چینی اعلام کرده و گفته هدفش از این اقدام، احیای صنعت کشتی‌سازی خود در برابر سلطه چین بر این صنعت است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جنگ تجاری گسترده‌ای را با چین آغاز کرده، اقدامی که دولت وی آن را تلاشی برای بازگرداندن تولید به داخل آمریکا توصیف می‌کند، اما منتقدان و بسیاری از اقتصاددانان نگران این موضوع هستند که این سیاست‌ها موجب رکود جهانی و افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان شود.

طبق اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه از سوی دفتر نماینده تجاری آمریکا (USTR) منتشر شد، دولت این کشور قصد دارد از تمامی کشتی‌هایی که در چین ساخته شده‌اند و یا تحت مالکیت چینی‌ها هستند و در بنادر آمریکا پهلو می‌گیرند، بر اساس تناژ خالص یا میزان کالای حمل‌شده در هر سفر، هزینه‌هایی را دریافت کند.

بر اساس این اطلاعیه، این هزینه‌های جدید طی حدود ۱۸۰ روز آینده به‌صورت مرحله‌ای اعمال خواهند شد و ممکن است در سال‌های آینده افزایش یابند.

طبق گزارش رویترز، این اعلامیه یک عقبگرد نسبت به پیشنهاد‌هایی محسوب می‌شود که در ماه فوریه مطرح شده بود و براساس آن قرار بود کشتی‌های ساخت چین تا سقف ۱.۵ میلیون دلار بابت هر بار پهلوگیری در بنادر آمریکا هزینه پرداخت کنند، پیشنهادی که با واکنش تند گسترده‌ای از سوی صنعت حمل‌ونقل مواجه شده بود.

جیمیسون گریر، نماینده تجاری ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: کشتی‌ها و حمل‌ونقل دریایی برای امنیت اقتصادی آمریکا و جریان آزاد تجارت، حیاتی هستند.

وی افزود: اقدامات دولت ترامپ، سلطه چین را به تدریج کاهش خواهد داد و تهدید‌ها علیه زنجیره تأمین آمریکا را برطرف می‌کند و همچنین تقاضا برای کشتی‌های ساخت آمریکا را افزایش خواهد داد.

وزارت بازرگانی چین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین به‌شدت ناراضی است و قاطعانه با این اقدام مخالفت می‌کند. چین تحولات مربوط به اقدامات آمریکا را از نزدیک پیگیری خواهد کرد و اقدامات قاطع و لازم را برای حفظ حقوق و منافع خود اتخاذ خواهد کرد.

همچنین، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که اعمال هزینه‌های جدید در بنادر آمریکا و افزودن تعرفه بر تجهیزات بارگیری و تخلیه، «اقداماتی زیان‌بار هم برای دیگران و هم برای خود آمریکاست.»

وی افزود: این اقدامات نه‌تنها هزینه حمل‌ونقل جهانی را افزایش داده و ثبات صنایع جهانی را بر هم می‌زند، بلکه فشار‌های تورمی را در داخل آمریکا نیز بیشتر کرده و به منافع مصرف‌کنندگان و شرکت‌های آمریکایی لطمه می‌زند.

این سخنگو در ادامه هشدار داد که اینگونه تدابیر در نهایت «نمی‌توانند صنعت کشتی‌سازی آمریکا را احیا کنند.»

از ۱۴ اکتبر، کشتی‌هایی که تحت مالکیت و بهره‌برداری چین هستند به ازای هر تناژ خالص، ۵۰ دلار هزینه پرداخت خواهند کرد. این نرخ طی سه سال آینده، هر سال ۳۰ دلار افزایش خواهد یافت.

کشتی‌هایی که در چین ساخته شده‌اند، اما تحت مالکیت شرکت‌های غیرچینی هستند نیز به ازای هر تناژ خالص ۱۸ دلار پرداخت خواهند کرد و این مبلغ نیز هر سال ۵ دلار افزایش می‌یابد.

این عوارض جدید برای کشتی‌های باری چینی به تنش‌های فزاینده تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان دامن زده است. ترامپ تاکنون تعرفه واردات کالا‌های ساخت چین را در مجموع تا ۱۴۵ درصد افزایش داده و در مقابل، پکن نیز برای کالا‌های آمریکایی تعرفه‌هایی تا ۱۲۵ درصد وضع کرده است.

ترامپ روز پنج‌شنبه در پاسخ به پرسشی درباره تعرفه‌ها در کاخ سفید گفت که احتمالاً دیگر افزایش تعرفه‌ها را ادامه نخواهد داد، اقدامی که چین از آن با عنوان «بازی بی‌معنی اعداد» یاد کرده است.

وی گفت: من نمی‌خواهم تعرفه‌ها بیشتر شود، چون از یک نقطه به بعد باعث می‌شود مردم دیگر خرید نکنند.

پکن نیز اعلام کرد که قصد ندارد تعرفه‌های کالا‌های آمریکایی را بیش از میزانی که قبلاً اعلام کرده است، افزایش دهد.

ترامپ همچنین روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که مایل است با تمام کشور‌ها ازجمله چین توافق‌های تجاری امضا کند. وی مدعی شد که دولتش با مقام‌های چینی در حال مذاکره برای دستیابی به توافق است.

یک روز پیش از آن، یک منبع آگاه اعلام کرد که پکن آماده گفت‌و‌گو‌های تجاری با ایالات متحده است، اما چنین مذاکراتی باید مبتنی بر «احترام» و ثبات بیشتر و «عملگرایی متقابل» از سوی دولت ترامپ باشد.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر