مرتضی ترک تبریزی در بازدید از غرفه ایبِنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در خصوص اصلاح نظام کارمزد در کارتخوان های فروشگاهی اظهارداشت: در کنار سرویس کارتخوان های فروشگاهی تجهیزات فراوانی از جمله، سوئیچ، امنیت و نیروی انسانی وجود دارد که پشتیبانی و نگهداری آن برای بانکها هزینههای بیشماری دارد.
وی افزود: اگر پشتیبانی و نگهداری از این سیستم انجام نگیرد، سرویسدهی در پایانههای فروشگاهی امکانپذیر نیست و با استمرار نظام کارمزد فعلی به دلیل اینکه هزینهها در این بخش برای بانکها عایدی ندارد، سرمایهگذاریها در این حوزه کاهش و در نهایت امنیت در سیستم پایانههای فروشگاهی کم میشود.
ترک تبریزی یادآور شد: درآمد نداشتن توسعه پایانههای فروشگاهی برای بانکها سرمایهگذاری در این بخش را با کاهش مواجه کرده و در صورتیکه نظام کارمزد با معماری مناسب پایهریزی میشد، حرکت به سمت مسیرهای انحرافی بسته میشد.
وی افزود: به منظور جلوگیری از متضرر شدن بانکها در این روند باید به سرعت به سمت پیروی از استاندارهای جهانی در بخش کارمزد حرکت کرد؛ البته این تغییر به یکباره نمیتواند صورت گیرد و باید به تدریج و مرحله ای در این بخش حرکت کرد.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در پاسخ به این پرسش که آیا چند تکه شدن نظام کارمزد راهکار خوبی به منظور اصلاح این رویه است؟ اظهارداشت: در بخش پرداختهای الکترونیکی بزرگترین اشتباه این بود که به تمام تراکنشها نگاه یکسانی شد در صورتی که باید به تراکنشهای خُرد، متوسط و کلان نگاه متفاوتی هم داشت.
ترک تبریزی اظهارداشت: در روند اصلاح نظام کارمزد باید با فرهنگ سازی به سمت پیروی از استانداردهای جهانی حرکت کنیم، زیرا انداختن بار کارمزد تمام تراکنشها به عهده بانکها پذیرنده این نهادهای مالی را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده که امکان فعالیت در صورت اصلاح نشدن این روند دیگر ناممکن شده و باید به تدریج به سمت تغییر این رویه حرکت کرد.
وی افزود: خوشبختانه بانک مرکزی با تسلط بر این موضوع به منظور اصلاح نظام کارمزد اقداماتی را در دستور کار دارد که امیدواریم زودتر عملی شود.
به گزارش ایبِنا، بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها از صبح روز جمعه پنجم آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد؛ انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی» در مصلی امام خمینی آغاز به کار کرد و تا ۱۲ آبان همه روزه از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه دایر خواهد بود.
آیین رسمی گشایش این نمایشگاه نیز صبح روز شنبه ششم آبان ماه با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد. در نمایشگاه بیست و سوم مطبوعات و خبرگزاری ها، نمایندگان ۹۴۰ رسانه در قالب ۶۰۰ غرفه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات حضور دارند.
در نمایشگاه امسال نشریات استانی و محلی در کنار مؤسسات بزرگ مطبوعاتی، روزنامهها و پایگاههای خبری به ارائه محصولات رسانهای خود میپردازند و در ۷ روز برگزاری نمایشگاه سعی میکنند با مخاطبان خود تعامل بیشتری برقرار کنند.
همچنین در بخش بین الملل نمایشگاه، روزنامه نگارانی از ۴ قاره به نمایشگاه آمده اند و در نشستهای تخصصی که موضوع اصلی آن «تعامل رسانه ای» است، شرکت میکنند.