تحلیل شبکه الجزیره:

تاثیر آزادسازی وجوه مسدود ایرانی در بازار‌های تهران چیست؟

تاثیر آزادسازی وجوه مسدود ایرانی در بازار‌های تهران چیست؟
آزادسازی منابع ارزی ایران موجب کاهش نرخ دلار و قیمت سایر دارایی‌ها در این کشور شده است.
کد خبر : ۱۵۴۰۰۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل الجزیره، از زمان اعلام توافق واشنگتن و تهران - پنجشنبه گذشته - برای آزادسازی میلیارد‌ها دلار منجمد شده به ایران، در ازای مبادله زندانیان بین دو کشور، تعدادی از بازار‌های ایران با توجه به بهبود وضعیت پول ملی، شاهد سردرگمی و نزول بودند.

این موضوع سؤالاتی را در مورد میزان سود اقتصاد ملی از توافق و تأثیر آن بر بازار‌های داخلی ایجاد کرد.


الجزیره نت این سؤالات و سؤالات دیگر را در مورد پیامد‌های توافق سیاسی بر عرصه اقتصادی و بخش‌هایی که بیشترین سود را از بودجه آزاد شده ایرانی می‌برند، در گفتگو با متخصصان و محققان ایرانی مطرح کرد.

 

حجم دارایی‌های آزاد شده ایران چقدر است؟

 

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۷ میلیارد دلار از وجوه ایران در کره جنوبی مسدود شده و بر اساس این توافق آزاد شده است، اما وی اشاره کرد که تهران حدود یک میلیارد دلار از ارزش این دارایی‌ها با توجه به کاهش ارزش پول کره جنوبی در برابر دلار را از دست داده است و ۶ میلیارد دلار باقی مانده صرف خرید کالا‌های غیرتحریمی می‌شود.

فرزین در بیانیه‌ای افزود: «تهران طی دوره آتی به بخش دیگری از وجوه مسدود شده خود با برخی کشور‌ها خواهد رسید».


یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در بیانیه‌ای کوتاه به الجزیره نت تایید کرد که توافقی که دو ماه پیش مبنی بر اینکه طرف عراقی ۳ میلیارد دلار از بدهی‌های مسدود شده ایران را آزاد کرده، اعلام شده بود، ربطی به تبادل زندانیان ندارد.

 

واکنش بازار‌های ایران چگونه بود؟

 

شاید اولین بازتاب خبر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در نرخ دلار در تهران ظاهر شد، زیرا ارزش ارز سبز از ۴۹۵۰۰۰ ریال ایران - بعدازظهر پنجشنبه گذشته - به حدود ۴۸۰۰۰۰ ریال کاهش یافت.

 

برخلاف پول ایران که پس از توافق بهبود یافت. این خبر در بورس تهران که شاخص کل آن شنبه گذشته حدود ۴۷ هزار واحد و روز یکشنبه ۱۷۰۰ واحد سقوط کرد، بازتاب منفی داشت.

 

همانند بازار خودرو، قیمت طلا در تهران با کاهش محسوسی روبرو شد و هر گرم طلا (۱۸ عیار) به یک میلیون و ۳۲۳ هزار ریال رسید که نسبت به مدت قبل از اعلام توافق ۴۳۰ هزار ریال کاهش داشت.

 

کدام بخش‌های ایرانی بیشترین سود را می‌برند؟

 

طرف‌های ایرانی و آمریکایی توافق کردند که وجوه آزاد شده برای خرید کالا‌های غیرتحریمی استفاده شود.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیته روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، تجارت و معدن ایران و سخنگوی سابق گمرک ایران فاش کرد که طرف آمریکایی قبلاً به برخی کشور‌ها از جمله عراق اجازه آزادسازی مقادیر کمی را دارایی‌های منجمد ایران با آن‌ها به شرط استفاده از آن‌ها برای خرید کالا‌های اساسی به ویژه دارو و مواد غذایی، داده بود..

لطیفی در گفتگو با الجزیره نت توضیح داد که این دولت ایران است که در مورد نحوه مصرف وجوه آزاد شده تصمیم می‌گیرد، اما او انتظار دارد تهران اولویت خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مطابق با الزامات حوزه سلامت داشته باشد. واردات گندم، جو، غلات ذرت و روغن با توجه به تجربه کشور از وجوه آزاد شده در سایر کشور‌ها نیز در اولویت‌های بعدی خواهد بود.

لطیفی با اشاره به نبود دارو و خدمات درمانی در داروخانه‌های ایران، از مرگ سلما، دختر ۳ ساله علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران، بر اثر عدم درمان لازم به دلیل تحریم‌ها خبر داد.

در همین راستا، همایون آبادی، نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به الجزیره نت گفت که نمایندگان مجلس نیاز کشور به دارو را به دولت تذکر داده اند و او امیدوار است که پس از بخشی از وجوه مسدود شده منتشر شد، این مشکل حل شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر