آیا ترامپ «سریع و خشمگین» به اقتصاد چین حمله خواهد کرد؟

آیا ترامپ «سریع و خشمگین» به اقتصاد چین حمله خواهد کرد؟
موضع ترامپ در مورد تجارت می‌تواند منجر به جنگ تجاری جدید و شدیدتر با چین شود.
کد خبر : ۱۶۵۱۲۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، احتمال پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری، نگرانی‌هایی را در میان اقتصاددانان و ناظران چینی ایجاد کرده است که در حال برنامه‌ریزی برای عواقب احتمالی برای دومین اقتصاد بزرگ جهان در صورت تحقق این فرضیه هستند.

به گفته بلومبرگ، موضع ترامپ در مورد تجارت می‌تواند منجر به جنگ تجاری جدید و شدیدتر با چین شود.

اقتصاددانان گلدمن ساکس تخمین می‌زنند که اعمال تعرفه ۶۰ درصدی آمریکا بر کالا‌های چینی می‌تواند تولید ناخالص داخلی چین را حدود دو درصد کاهش دهد.
به همین ترتیب، اقتصاددانان UBS انتظار دارند رشد چین در طول یک سال ۲.۵ درصد کاهش یابد. این یک تهدید بزرگ برای ثبات اقتصادی در چین است که در حال حاضر با چالش‌هایی در سطوح مختلف دست و پنجه نرم می‌کند.


انتخاب جی. دی ونس، سناتور راست افراطی که به لفاظی‌های ضد چینی اش معروف است، به عنوان معاون او، نگرانی‌ها در مورد سیاست تجاری تهاجمی را تشدید کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اولین جنگ تجاری که ترامپ در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد، آنگونه که بسیاری انتظار داشتند، تأثیر شدیدی بر ایالات متحده نداشت و هیچ افزایش قابل توجهی در تورم وجود نداشت و هیچ ضربه بزرگی به بازار‌های شغلی یا مالی وارد نشد.

یانمی زی از تحقیقات گاویکال به بلومبرگ اشاره کرد که این امر باعث شده برخی در واشنگتن بر این باور باشند که ایالات متحده می‌تواند دور دیگری از تعرفه‌ها را بدون آسیب اقتصادی قابل توجه تحمل کند.

این آژانس خاطرنشان می‌کند که تعهد ترامپ برای کاهش بیشتر مالیات، جمهوری خواهان را به جستجوی منابع درآمد جایگزین سوق می‌دهد. تعرفه‌ها گزینه مناسبی را ارائه می‌دهند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر