03 آبان 1403 - 17:30
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد:

نوسان دلار و طلا جنبه روانی دارد/ تحریک انتظارات تورمی بخشی از نقشه‌های دشمن

نوسان دلار و طلا جنبه روانی دارد  تحریک انتظارات تورمی بخشی از نقشه‌های دشمن
یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: اتخاذ تصمیمات درست سیاسی و امنیتی زمینه ساز عبور از نوسانات اقتصادی ماحصل هیجانات سیاسی است.
کد خبر : ۱۶۷۷۲۷

حمیدرضا ترقی؛ کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در خصوص فروکش کردن هیجانات نرخ ارز با توجه به اینکه ایران بهترین تدبیر را در خصوص پاسخ به جنایت‌های اسرائیل در دستور کار قرار می‌دهد به خبرنگار ایبنا گفت: بی تردید در موضوع برخورد با رژیم صهیونیستی نباید وارد بازی فریب نتانیاهو شد، بلکه اتخاذ بهترین راهبرد برای تاثیرگذاری بیشتر باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی در این باره افزود: اتخاذ تصمیمات درست سیاسی و امنیتی زمینه ساز عبور از نوسانات اقتصادی ماحصل هیجانات سیاسی است.

این کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: دشمن جدای از تهدیداتی که در بخش‌های نظامی و امنیتی دارد مترصد آن است تا حوزه اقتصادی منجمله انتظارات تورمی را تحت تاثیر قرار دهد تا در بخش اقتصادی با تحمیل تورم‌های هیجانی به مردم، اقتصاد ایران را دچار چالش کند.

ترقی افزود: در واقع نوسان هیجانی دلار و طلا که به واسطه تنش‌های سیاسی افزایش می‌یابد جنبه روانی آن مهم است چرا که مبنای اقتصادی ندارد و به سرعت مثل تجربه‌های پیش از این، از بین می‌رود و به صورت طبیعی فروکش می‌کند.

وی گفت: خوشبختانه بانک مرکزی و دستگاه‌هایی که باید متضمن امنیت اقتصادی باشند با اخلالگران بازار ارز و طلا برخورد می‌کنند تا مانع از تحریک بازار ارز به دست سوداگران شوند.

این کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی افزود: در شرایطی که تنش‌های سیاسی و نظامی بالا می‌گیرد و نرخ ارز به صورت هیجانی و کاذب افزایش می‌یابد مردم نباید وارد بازی سوء استفاده گران و سوداگران شوند؛ بی‌شک آن‌ها مترصد تامین منافع خود از فضای احساسی موقتی هستند.

ترقی در ادامه بحث یادآور شد: بخش زیادی از فشار تقاضا و افزایش قیمتی که بعد از تنش‌های سیاسی به یک باره در بازار‌های مختلف ایجاد می‌شود ناشی از تلاش دست اندرکاران وابسته به غرب است تا به وسیله حربه‌های اقتصادی ضرباتی به پیکره اقتصاد کشور وارد کنند.

وی در پایان تاکید کرد: ضمن اینکه مردم باید نسبت به اخذ تصمیمات و مواضع قاطع نظام در برابر صهیونیست‌ها مطمئن باشند، انتظار می‌رود بدنه جامعه در عدم همراهی با سوداگران، بخش اقتصادی را تحت فشار قرار ندهند و مانع شکل‌گیری انتظارات تورمی شوند که خواست دشمن است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر