11 مهر 1397 - 13:48
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

بانکداری مدرن با بهره‌گیری از OPEN API/ ارائه سرویس‌های بانکی خاص

مدیرعامل شرکت ارتباط فردا گفت: حرکت به سمت بانکداری باز در کشور این امکان را برای کسب‌ و کارهای کوچک و بزرگ فراهم می‌کند تا سرویس‌های بانکی خاص و شخصی‌سازی‌شده را دریافت کنند.
کد خبر : ۹۲۱۸۴
بانکداری باز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانکداری باز (Open Banking)، پارادایم جدیدی است که به‌سرعت در بانکداری دنیا در حال رواج است. در بانکداری باز، عملیات بانکداری محدود به چاردیواری بانک‌ها نیست و بانک‌ها در اصل تامین‌کننده بستر و سکو (Platform) برای عملیات بانکی هستند. توسعه فناوری اطلاعات و ابزارهای نرم‌افزاری این امکان را به بانک‌ها داده که در چارچوب ضوابط قانونی و امنیتی به بازیگران دیگر اجازه دهند روی بستر آنها خدمات جدید به مشتریان ارائه دهند. در ایران هم این روند آغاز شده است.


افزون بر این، بانکداری باز اصطکاک در خدمات بانکی را از بین می‌برد زیرا API های بانکی اقیانوسی از امکانات را دارا هستند و مسیر ایده‌های جدید را امکان‌پذیر می‌سازند. آنها باعث می‌شوند ارائه‌ی تجربه‌ی بهتر به مشتری به حداکثرترین میزان خود برسد. باروی کار آمدن فین تک و استارت آپ ها که نوآوری را به خدمات مالی اضافه کردند، این روند موجب شد بسیاری از افراد حتی برای خدماتی که بانک‌ها هم ارائه می‌دهند به استارت فین تک رجوع کنند، چون آنها خدمات بهتر و تخصصی‌تری را ارائه می‌دهند. پس باروی کار آمدن استارتاپ ها و فین تک‌ها و شکل‌گیری استارت فین تک به‌شدت برای بانک‌ها تهدیدکننده بود. ازاین‌رو بانک‌ها برای حفظ جایگاه خود ناگزیر به همکاری با فین تک‌ها هستند که این همکاری با ورود بانک‌ها به بانکداری باز و در اختیار نهادن OPEN API به این کسب‌ و کارها رویکرد مناسبی برای رشد و تعالی بانک‌ها است.


بانک‌هایی که از ‌API های باز استفاده می‌کنند، می‌توانند تهدید حضور فین تک‌ها را تا حدودی کم کنند و با همکاری با استارت جایگاه خود را نه‌ تنها کمرنگ‌تر نکرده بلکه پُررنگ‌تر نیز نمایند. در ایران نیز حرکت به سمت بانکداری باز آغاز شده و فینوتک از زیرمجموعه‌های شرکت ارتباط فردا است که پلتفرم بانکداری باز را طراحی و در اختیار بانک‌ها و کسب‌ و کارهای فین تکی قرار داده است.


حامد قناد پور در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در این خصوص حرکت شبکه بانکی کشور به سمت بانکداری باز اظهار داشت: چند بانک در حال حاضر در ایران به سمت بانکداری باز حرکت کرده‌اند که بانک آینده، بانک ایران‌ زمین، بانک انصار، اقتصاد نوین و دی ازجمله، این بانک‌ها هستند.


وی تصریح کرد: حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری باز امکان ارائه سرویس‌های ویژه و خاص را به کسب‌ و کارهای بزرگ و کوچک فراهم می‌کند. بدین معنا که شرکت‌های می‌توانند از داخل سیستم‌های خود وارد فضای بانکی شوند که این مهم رویکرد مناسبی است که امیدواریم در کشور فراگیر شود.


قناد پور در پاسخ به این پرسش که یکی از اهداف راه‌اندازی فینوتک استفاده از این پلتفرم در بانک‌ها بود، گفت: فینوتک در حال حاضر با پنج بانک همکاری می‌کند و در حوزه بازار سرمایه و اپراتوری نیز ورود کرده است.


مدیرعامل شرکت ارتباط فردا افزود: امروز بسیاری از کسب‌ و کارها و در حدود ۱۰۰ شرکت از OPEN API های بانکی و بازار سرمایه فینوتک استفاده می‌کنند و این روند رو به رشد است. قناد پور یادآور شد: فینوتک پلتفرم OPEN API را در اختیار بانک‌ها و کسب‌ و کارهای نوآور قرار می‌دهد تا این افراد بتوانند از آن بهره‌مند شود، البته رشدی که در کسب‌ و کارهای فین تکی در حال رخ دادن است به‌ واسطه ارائه این پلتفرم از سوی بانک‌ها است.


وی ادامه داد: کسب‌ و کارهای فین تکی بدون دریافت سرویس از بانک‌ها نمی‌توانند به‌راحتی کار خود را به‌پیش ببرند از اینرو این روند ارائه پلتفرم بانکداری باز به بانک‌ها از سوی فینوتک نقش مؤثری در توسعه فین تک‌ها داشته است.


قناد پور با اشاره به این‌که فینوتک هرروز سرویس جدیدی را ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد: سرویس‌های بانکی و بازار سرمایه مانند کدال، نرخ در بازار سرمایه به‌صورت آنلاین که از سوی فینوتک ارائه می‌شود، فین تک‌ها می‌توانند با دریافت این خدمات به‌صورت OPEN API و بهره‌گیری از آن در نرم‌افزارهای خود توسعه یابند و این شرکت هرروز بر تنوع و تعداد سرویس‌ها و خدمات خود می‌افزاید.


بر اساس این گزارش، بانکداری باز فرصت‌هایی برای ایجاد و توزیع مجموعه‌ی متنوعی از محصولات و خدمات مالی و غیرمالی را ایجاد می‌کند؛ این کار با حفظ ارتباط با مشتری انجام می‌شود اما به‌طور گسترده‌ای تنوع خدمات را به جهت بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی مشتریان توسعه می‌دهد. در مدل بانکداری باز، تعداد نامحدودی از شرکا می‌توانند خود را در توسعه‌ی روابط دخیل کنند. در این روند شرکت‌های فین تک و نئو بانک‌ها به بانک‌های سنتی به‌عنوان کانال اصلی برای خدمات بانکداری نگاه می‌کنند. سوال اینجاست که آیا بانک‌ها برای کنترل نوآوری و حتی توزیع می‌توانند مؤثر عمل کنند یا نه. اما آنچه که مسلم است، حرکت شبکه بانکی به سمت بانکداری باز و همکاری با فین تک‌ها می‌تواند تهدید وجود بازیگران جدید را به یک فرصت برای همکاری و مشارکت برای ارائه خدمات و سرویس‌های متنوع‌تر تبدیل کند و تا بانک‌ها بتوانند جایگاه واقعی خود را حفظ و آن را ارتقاء بخشند.



ارسال‌ نظر