26 شهريور 1403 - 14:01

ضربه بزرگ غول فناوری به اقتصاد اسرائیل

ضربه بزرگ غول فناوری به اقتصاد اسرائیل
برنامه اینتل در انصراف از ساخت کارخانه در سرزمین‌های اشغالی و اخراج بیش از هزار کارمند، ضربه کاری به اقتصاد اسرائیل می‌زند.
کد خبر : ۱۶۶۷۰۰

به گزارش ایبنا، «بخش فناوری اسرائیل پیامد‌های بسته شدن کارخانه‌ها و توقف سرمایه گذاری‌های عظیم شرکت اینتل در اسرائیل را پیش بینی می‌کند از این جهت که سایه تاریکی بر بسیاری از فعالیت‌ها دراسرائیل می‌افکند و درد‌های اقتصاد اسرائیل را که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ از جنگ جاری در نوار غزه رنج می‌برد، افزایش می‌دهد» این مقدمه گزارش کالکالیست از زیان‌های بحران شرکت آمریکایی اینتل برای اقتصاد رژیم صهیونیستی است.

 

پیامد‌های بحران شدید پیش روی شرکت جهانی اینتل که فعالیت‌های گسترده‌ای در اسرائیل دارد، ترس را بر بخش فناوری اسرائیل و به طور کلی اقتصاد این رژیم حاکم کرده است.

 

در این گزارش آمده اسرائیلی‌ها برای نزدیک به نیم قرن همیشه به حضور این شرکت فناوری در اسرائیل افتخار می‌کردند و خوشحال بودند، زیرا اینتل اسرائیل حدود ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۶ درصد از کل صادرات فناوری اسرائیل را به خود اختصاص داده است، اما این احساس در حال حاضر در حال تغییر است و اینتل حالا به یک منبع خطر برای اقتصاد اسرائیل تبدیل شده آن هم به دلیل مشکلاتی که شرکت مادر اینتل در ایالات متحده با آن مواجه است.

 

اینتل یک شرکت فناوری چندملیتی آمریکایی است، که در زمینه طراحی، تولید و توسعهٔ فناوری انواع سخت‌افزار رایانه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپست، بلوتوث و حافظه فلش، همچنین انواع ریزپردازنده، نیم‌رسانا، مدار مجتمع، واحد پردازش گرافیکی و سامانه نهفته فعالیت می‌نماید.

 

به گزارش رسانه‌ها، اینتل در ماه‌های اخیر به‌دلیل وضعیت ناپایدار پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ با شرایط سختی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و در بحبوحه‌ی همین شرایط، تأیید کرده است که بیش‌از ۱۵ هزار نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد. گزارش مالی اینتل از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی نشان می‌دهد که این شرکت در مجموع ۱.۶ میلیارد دلار متضرر شده است.

 

شرکت مادر اینتل در آمریکا آخر هفته گذشته برنامه‌هایی را برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری هزینه‌های خود اعلام کرد که از جمله آن، بستن کارخانه‌ها، توقف سرمایه‌گذاری، توزیع فعالیت‌های اساسی و اخراج حدود ۱۵ هزار کارمند بوده در حالی که اسرائیلی‌ها حدود ۱۰ درصد از کل نیروی کار این شرکت جهانی را تشکیل می‌دهند.

 

در حال حاضر اینتل چهار سایت توسعه و تولید در سرزمین‌های اشغالی دارد که تنها در یکی از آن‌ها ۱۲ هزار نفر شاغل هستند و به صورت غیر مستقیم ۴۲ هزار شغل دیگر ایجاد کرده است. هم زمان اینتل متعهد شده طی ده سال آینده ۱۶.۶ میلیارد دلار از شرکت‌های اسرائیلی محصول یا خدمات خریداری کند.

 

بر اساس تحلیلی طولانی که دیروز توسط وبگاه اقتصادی اسرائیل کالکالیست منتشر شد، اینتل بزرگترین کارفرمای خصوصی در اسرائیل است و تاثیر بحران اینتل بر اقتصاد اسرائیل بسیار عمیق‌تر از اخراج قریب الوقوع یک هزار نفر از ۱۱۷۰۰ کارمند اینتل اسرائیل است.

 

تاثیر کاهش فعالیت اینتل بر تولید ناخالص داخلی اسرائیل

 

در حال حاضر اینتل چهار سایت توسعه و تولید در اسرائیل دارد که تنها در یکی از آن‌ها ۱۲ هزار نفر شاغل هستند و به صورت غیر مستقیم نیز ۴۲ هزار شغل دیگر ایجاد کرده است. هم زمان اینتل متعهد شده بود طی ده سال آینده ۱۶.۶ میلیارد دلار از شرکت‌های اسرائیلی محصول یا خدمات خریداری کند.

 

کالکالیست آورد است: سؤالاتی وجود دارد در مورد اینکه فناوری پیشرفته اسرائیل و کل اقتصاد پس از اجرای برنامه‌های این شرکت جهانی برای رهایی از بحران فعلی که شامل توزیع فعالیت‌های این شرکت است، چگونه خواهد بود.

 

فعالیت اینتل در اسرائیل مسئول نزدیک به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ بوده است. صادرات این شرکت از اسرائیل در حدود ۹ میلیارد دلار یا حدود ۶ درصد از کل صادرات فناوری پیشرفته بوده است، علاوه بر مشاغل مستقیم اینتل، حدود ۴۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم در فعالیت‌های این شرکت مشارکت داشته‌اند و در آن سال این شرکت خدمات و کالا‌هایی را از شرکت‌های داخلی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار خریداری کرده است.

 

ضعیف‌تر شدن ارزش شکل

 

بر اساس این تحلیل، اخراج هزاران کارمند اینتل پیامد‌های عمیقی در اسرائیل خواهد داشت و سخت است باور کنیم که اینتل تنها خدمات ۱۵ هزار کارمند خود را از مجموع ۱۳۰ هزار کارمند خود خاتمه دهد، به خصوص که این شرکت توسعه و تولید را با هم ترکیب کرده بر خلاف سایر شرکت‌های جهانی که در زمینه توسعه یا تولید فعال است.

 

کالکالیست تاکید کرد، اگر بیش از هزار کارگر در حوزه فناوری پیشرفته در سایه واقعیت کنونی در اسرائیل جویای کار شوند، این می‌تواند منجر به کاهش متوسط حقوق در این صنعت شود، ناگفته نماند که به درآمد اقتصاد از محل مالیات آسیب وارد می‌شود، زیرا این‌ها کارمندانی هستند که حقوق بالایی دارند.

 

بر اساس این تحلیل، کاهش اشتغال تا این اندازه، همراه با کاهش صادرات در بخش فناوری اسرائیل، می‌تواند منجر به تضعیف ارزش شکل شود، که در حال حاضر از کاهش ارزش خود با توجه به افزایش خطرات برای اقتصاد اسرائیل رنج می‌برد.

 

کاهش سرمایه‌گذاری اینتل ده‌ها هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد

 

به گزارش این روزنامه اقتصادی عبری زبان، از زمانی که اینتل در ژوئن گذشته (خرداد ماه) اعلام کرد ساخت کارخانه جدید خود در شهرک کریات گات در جنوب اسرائیل نزدیک نوار غزه را متوقف می‌کند، می‌توان عمق نفوذ اینتل را بر اقتصاد اسرائیل مشاهده کرد، زیرا قرار بود سرمایه ۱۵ میلیارد دلاری برای آن انجام شود.

 

این تصمیم توقف ساخت کارخانه اینتل در جنوب اسرائیل تأثیر منفی بر بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری اسرائیلی داشت، به گونه‌ای که یک شرکت پیمانکاری بزرگ مجبور شد به بورس اطلاع دهد که نتایج تجاری آن در نتیجه تعلیق ساخت کارخانه توسط شرکت اینتل تحت تأثیر قرار گرفته است، زیرا با اینتل قراردادی با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون شکل (۲۶.۷ میلیون دلار) بسته بوده است؛ همچنین پیمانکاران دیگری در اسرائیل هستند که اینتل ۱۰۰ درصد فعالیت آن‌ها را نمایندگی می‌کند.

 

علاوه بر اینکه مشاغلی که ارتباط مستقیم با شرکت اینتل دارند، تحت تأثیر کاهش فعالیت‌ای این شرکت قرار می‌گیرند، آسیب آن به خدمات حمل و نقل، امنیت و رستورانداری در کریات گات سرایت کرده، زیرا کارخانه این شرکت در آنجا فرصت‌های شغلی را برای بسیاری از فعالیت‌های تجاری ایجاد کرده بود.

 

۳۹۰۰ کارمند در فعالیت تولیدی اینتل در کریات گات فعالیت می‌کنند، در حالی که ۷۸۰۰ کارمند دیگر اینتل در فعالیت‌های بخش توسعه در مرکز غول پیکر این شرکت در حیفا در شمال و مرکز کوچکتر در شهرک تاح تکفا ر شرق تل آویو کار می‌کنند.

 

یک مقام ارشد در صنعت فناوری اسرائیل گفت: اگرچه احتمال خروج کامل اینتل از تولید در اسرائیل صفر است، اما دولت باید درک کند که آنچه در اینتل اتفاق می‌افتد یک رویداد بزرگ است که می‌تواند در سیسکو و سامسونگ نیز رخ دهد و از همین رو احتمال گسترش بحران در اسرائیل و شتاب اخراج کارکنان وجود دارد.

 

این تحلیل به تأثیر شرکت‌های بزرگ بر اقتصاد کشور‌ها اشاره کرد و گفت نوکیا در دهه ۱۹۹۰ مسئول ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی فنلاند بود و در حدود یک چهارم رشد اقتصادی این کشور بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ مشارکت داشتن، اما پس از فروپاشی این شرکت، فنلاند وارد طولانی‌ترین رکود در تاریخ خود شد.

 

به گفته رونان نیر، یکی از اعضای هیئت مدیره مؤسسه سیاست اقتصادی آهارون در دانشگاه رایشمن در هرتزلیا در شمال تل آویو. این یک زنگ بیدارباش برای دولت اسرائیل است... ما باید به آینده بنگریم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر