
احمد صالحی؛ کارشناس اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار ایبنا با تاکید بر اینکه شعار سال مشروط بر افزایش تولید صادراتمحورتحقق یافتنی است، اظهار کرد: در این موضوع تردیدی ندارم کلید رشد و توسعه اقتصاد و سرمایهگذاری در تولید، توجه بسیار به بخش صادرات آن هم صادرات منطقهای و بین المللی است، یعنی تولید نباید محدود به بازار ۸۰ میلیونی ایران شود.
وی تصریح کرد: سرمایهگذاری برای تامین کالای مورد نیاز کشور نباید نهایت هدف ما باشد، چراکه باید دورنمای بزرگتری مثل اوایل راه توسعه یافتگی چین که تولید را برای بازارهای صادراتی رونق داد؛ داشته باشیم؛ در حالی که امروز چین تمرکز قابل توجهی برای تولید و مصرف در کشور خود به دلیل بالا بودن جمعیت این کشور دارد.
صالحی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: طی شش سال گذشته موتور اصلی تولید و سرمایه گذاری در چین معطوف به تامین داخلی بوده است، اما به دلیل جمعیت پایین ایران نسبت به کشورهای پرجمعیتی مثل چین، هند و آمریکا لازم است تولید و سرمایهگذاری برای تولید به منظور افزایش صادرات و یافتن بازارهای صادراتی جدید کلید زده شود و در دستور کار مسئولان برای تسهیل زیرساختهای تحقق این امر قرار داده شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تولید و صادرات کالای ایرانی توسط بخش خصوصی تحریمها را به سرعت دور میزند، افزود: موانع و سنگاندازیهای داخلی بر سر راه تولید و باید رفع شود، چراکه لازم است توجه جدی به شاه کلید رونق اقتصاد ایران یعنی سرمایه گذاری در تولید برای دست یافتن به بازارهای صادراتی بیشتری داشته باشیم.
وی تاکید کرد: جنگ تعرفهای ترامپ نشان داد باید به سمت یافتن بازارهای جدید صادراتی حرکت کنیم. با بررسی مولفههای تاثیرگذار بر تجارت در سایتهای معتبر دنیا متوجه میشویم حدود ۶۰ درصد صادرات کشورهای دنیا به مقصد همسایگان خود است؛ بنابراین در زمانی که آمریکا با تعرفه گذاری تجارت جهانی را کاهش داده باید به سمت و سویی برویم که با رونق تولید و تولید کالای با کیفیت جایگاهی معتبر در بازارهای منطقهای و جهانی برای صادرات خود باز کنیم و این موضوع محقق نمیشود مگر به شرط سرمایه گذاری در تولید.
صالحی با اشاره به وسعت همسایگان ایران به عنوان بازارهای هدف صادراتی گفت: ایران همسایگان متعددی با جمعیتهای قابل توجهی دارد. همسایگانی که برخی از آنها همچنان زیرساختهای لازم برای تولید کالای مورد نیاز خود را ندارند مثل عراق. باوجود اینکه عراق بیش از ۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر میکند، اما به عنوان مهمترین همسایه ایران، تولید خاصی ندارد؛ یعنی عراق امروز شبیه ایران در سال ۶۸ است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر عراقیها به فکر توسعه زیرساختهای تولید کالای مورد نیاز خود هستند، اما حداقل دو یا سه دهه دیگر این روند زمان میبرد لذا تا آن زمان بازار عراق میتواند بازار خوبی برای صادرات کالای ایرانی باشد.
وی تاکید کرد: کشورهای دیگر مثل پاکستان، ترکیه، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و اوراسیا و همچنین شانگهای نیز میتوانند واردکننده کالای ایرانی به شرط فراهم ساختن زیرساختها برای سرمایهگذاری در تولید باشند، بنابراین نباید نگاه محدودی به صادرات و بازارهای جهانی داشته باشیم، چراکه دنیا روز به روز به سمت تجارتهای نوین حرکت میکند؛ آنگونه که در سال ۲۰۲۰ روی جلد نشریه اکونومیست حک شده بود «خداحافظ جهانی شدن».
صالحی گفت: برای تحقق شعار سال باید تولید وسرمایهگذاری در تولید را به امید حرکت به سمت بازارهای صادراتی، اولویت بدانیم تا بعد از تجارت با کشورهای منطقه، اتحادیه اوراسیا و آفریقا، به اروپا برسیم.